Welkom op onze school!
De GVLS Sint-Jozefcollege - BSD is een vrije lagere school in Turnhout. De lagere school wordt ingericht door de vzw Sint-Jozefcollege Turnhout. De school maakt deel uit van de scholengemeenschap 'Taxandria 2.0', met onder andere scholen in Turnhout en Oud - Turnhout.
Dagelijks komen er ongeveer 272 leerlingen naar onze school. Deze leerlingen zitten in 15 verschillende klassen. Voor de klassen staat een mix van zeer ervaren en nieuwe leerkrachten, die op hun beurt worden ondersteund door de directie en een zorgteam. |
Sterk onderwijs in tien bewegingen!
Ons opvoedingsproject in beeld.
Vertrouwen geven
Smaak geven
De hele mens vormen - bekwaam
Perspectieven openen
|
Zorg dragen voor leerlingen
De hele mens vormen - bewust
Samen werken samen leven
Handelen in dankbaarheid
|
Uitdagen tot meer
Zorg dragen voor de hele wereld
De hele mens vormen - bewogen
Reflecteren en kritisch kiezen
|
Terug in de tijd.
Sinds 2015 heeft onze school een nieuw opvoedingsproject. Deze hertaling doet geen afbreuk aan de schoolvisie die de BSD al jaar en dag wil uitdragen als school. Hieronder kan je deze terug vinden:
Gedragen door een eigen christelijk opvoedingsproject (Een hedendaags opvoedingsproject voor de Vlaamse Jezuïetencolleges) wil onze gemengde lagere school streven naar een ideale leef-, werk- en geloofsgemeenschap met maximale kansen voor elk kind. Wij verwachten van alle ouders dat ze loyaal achter de identiteit en het pedagogisch project van onze school staan en deze mee dragen.Toen de orde in oktober 1845 het college in Turnhout opende, werd het ignatiaanse opvoedingsmodel uitgebeeld in het wapenschild van de school.
Het schild vormt een eenheid van drie afzonderlijke dimensies, die elkaar aanvullen en uit elkaar voortkomen: het lichaam, de rede en de geest van spiritualiteit. De jonge mens wordt opgeroepen om zich evenwichtig te ontwikkelen naar lichaam, rede en geest. Een gedachte van de Vlaamse mystica Hadewijch ondersteunt die menselijke zoektocht: "Levet scone".
Tegenwoordig inspireert dit fundament het schoolteam om gestalte te geven aan een eigentijdse, katholieke basisschool, gericht op evangelische waarden.
We willen onze kinderen vormen tot jonge mensen die hun verantwoordelijkheid kunnen opnemen in een snel evoluerende samenleving.
Het schild vormt een eenheid van drie afzonderlijke dimensies, die elkaar aanvullen en uit elkaar voortkomen: het lichaam, de rede en de geest van spiritualiteit. De jonge mens wordt opgeroepen om zich evenwichtig te ontwikkelen naar lichaam, rede en geest. Een gedachte van de Vlaamse mystica Hadewijch ondersteunt die menselijke zoektocht: "Levet scone".
Tegenwoordig inspireert dit fundament het schoolteam om gestalte te geven aan een eigentijdse, katholieke basisschool, gericht op evangelische waarden.
We willen onze kinderen vormen tot jonge mensen die hun verantwoordelijkheid kunnen opnemen in een snel evoluerende samenleving.
Vanuit ons christelijk geïnspireerd mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:
Wij zorgen voor een degelijk en samenhangend inhoudelijk aanbod. De uniekheid van elk kind staat voorop. Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon: hoofd, hart en handen. We brengen kinderen in contact met alle componenten van de cultuur:
- het unieke van ieder mensenkind,
- de verantwoordelijkheid van ieder mens voor zijn handelen,
- verbondenheid en solidariteit met anderen,
- vertrouwen in het leven (hoop),
- genieten van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is,
- openheid, respect en zorg voor mens en natuur,
- verwondering door het gewone als ongewoon te ervaren,
- vergeving kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid,
- zorgzame nabijheid en troost voor mensen in moeilijke situaties.
Wij zorgen voor een degelijk en samenhangend inhoudelijk aanbod. De uniekheid van elk kind staat voorop. Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon: hoofd, hart en handen. We brengen kinderen in contact met alle componenten van de cultuur:
- de wereld van taal en communicatie
- de wereld van het muzische
- de wereld van cijfers en feiten
- de wereld van de techniek
- de wereld van het samenleven
- de wereld van verleden en heden
- de wereld van het goede
- de wereld van zingeving
- onze gerichtheid op de uniekheid van ieder kind.
We stemmen ons aanbod en het leerproces zoveel mogelijk af op de ontwikkeling van ieder kind - de pedagogie van verbondenheid. Leren is een sociaal gebeuren. Leren is samenleren, wederzijdse verrijking.
- de pedagogie van hoop. We hebben een optimistische visie op de ontwikkeling van kinderen. We geloven in de groeikansen van kinderen en dat ze ondanks hun grenzen, hun beperkingen, hun onmogelijkheden, toch kansen hebben en begeleid kunnen worden in hun groei
- de pedagogie van het geduld: Onderwijs en opvoeding afstemmen op de mogelijkheden van kinderen vraagt veel geduld opdat de hoop niet zou omslaan in wanhoop, want dan is opvoeding onmogelijk.