Onderwijs groeiend uit een christelijk geïnspireerde visie.
Gedragen door een eigen christelijk opvoedingsproject (Een hedendaags opvoedingsproject voor Vlaamse Jezuïetencolleges) wil onze gemengde lagere school streven naar een ideale leef-, werk- en geloofsgemeenschap met maximale kansen voor elk kind. We verwachten van alle ouders dat ze loyaal achter de identiteit en het pedagogisch project van onze school staan en deze mee dragen.
Toen de orde in oktober 1845 het college in Turnhout opende, werd het Ignatiaanse opvoedingsmodel uitgebeeld in het wapenschild van de school.
Toen de orde in oktober 1845 het college in Turnhout opende, werd het Ignatiaanse opvoedingsmodel uitgebeeld in het wapenschild van de school.
Het schild vormt een eenheid van drie afzonderlijke dimensies, die elkaar aanvullen en uit elkaar voortkomen: het lochaam, de reden en de geest van spiritualiteit.
De jonge mens wordt opgeroepen om zich evenwichtig te ontwikkelen naar lichaam, rede en geest. Een gedachte van de Vlaamse mystica Hadewijch ondersteunt die menselijke zoektocht: "Levet scone". Tegenwoordig inspireert dit fundament het schoolteam om gestalte te geven aan een eigentijdse, katholieke basisschool, gericht op evangelische waarden. We willen onze kinderen vormen tot jonge mensen die hun verantwoordelijkheid kunnen opnemen in een snel evoluerende samenleving. |
Ignatiaans opvoeden. Opvoeden met vier belangrijke basispijlers.
'cura personalis' of zorg voor de hele persoon.
Ieder mens is uniek - daar houd je als opvoeder op verschillende manieren rekening mee: toon belangstelling voor wat hem of haar bezighoudt in en buiten het leslokaal; moedig aan en bevestig; bied hulp aan de leerling(e) zodat hij of zij volwassen wordt.
Dat laatste veronderstelt: zelf aan iets werken, initiatief nemen en je bezinnen, blijk geven van ondernemingslust en gezonde zelfkritiek, verder willen rijpen en leren - een proces waaraan geen einde komt.
'magis' of zich 'meer dan gewoon' willen inzetten.
Van iedereen die betrokken is bij het opvoedingsproject, wordt verwacht dat hij of zij zich 'meer dan gewoon' wil inzetten. Dat 'meer' slaat niet alleen op de intellectuele vorming. Opvoeding heeft te maken met de hele mens. 'Uitmunten' slaat ook op karakter: beginselvast zijn en sociaal in de omgang. Samen met zijn of haar leraren moet de leerling(e) zich 'meer dan gewoon' willen bekwamen in denken en doen.
Het ‘magis’ is geen maatstaf om uit te maken wie bij ons thuishoort en wie niet. Integendeel, het veronderstelt een doelgerichte aanpak: het beste halen uit iedereen en wie faalt, trachten op te vangen.
'non multa sed multum' of niet vele dingen, maar degelijk.
Als je leert, is de juiste houding tegenover de leerstof even belangrijk als de leerstof zelf. Niet hoeveel je leert staat centraal, maar wel de manier waarop je met de leerstof omgaat. Kennen is waardevol, maar evenzeer iets intuïtief aanvoelen, scheppend verbeelden en schoonheid beleven.
'en todo amar y servir' of er zijn voor anderen.
Vroeger stonden jezuïeten er bij ons voor bekend dat ze 'leidende figuren' wilden vormen: mensen die verantwoordelijke ambten in de maatschappij bekleden, waardoor ze een positieve invloed kunnen uitoefenen. Vandaag is het doel van een sj-opvoeding niet langer een sociaal-economische elite opleiden, maar wel mensen vormen die vooropgaan in het dienen. Dienstbaarheid is waar het in onze opvoeding om gaat: zeg maar een mens-voor-anderen zijn!
Vanuit ons christelijk geïnspireerd mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:
Wij zorgen voor een degelijk en samenhangend inhoudelijk aanbod. De uniekheid van elk kind staat voorop. Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon: hoofd, hart en handen. We brengen kinderen in contact met alle componenten van de cultuur:
Onze opvoeding wordt gedragen door:
hun beperkingen, hun onmogelijkheden, toch kansen hebben en begeleid kunnen worden in hun groei.
opvoeding onmogelijk.
Ieder mens is uniek - daar houd je als opvoeder op verschillende manieren rekening mee: toon belangstelling voor wat hem of haar bezighoudt in en buiten het leslokaal; moedig aan en bevestig; bied hulp aan de leerling(e) zodat hij of zij volwassen wordt.
Dat laatste veronderstelt: zelf aan iets werken, initiatief nemen en je bezinnen, blijk geven van ondernemingslust en gezonde zelfkritiek, verder willen rijpen en leren - een proces waaraan geen einde komt.
'magis' of zich 'meer dan gewoon' willen inzetten.
Van iedereen die betrokken is bij het opvoedingsproject, wordt verwacht dat hij of zij zich 'meer dan gewoon' wil inzetten. Dat 'meer' slaat niet alleen op de intellectuele vorming. Opvoeding heeft te maken met de hele mens. 'Uitmunten' slaat ook op karakter: beginselvast zijn en sociaal in de omgang. Samen met zijn of haar leraren moet de leerling(e) zich 'meer dan gewoon' willen bekwamen in denken en doen.
Het ‘magis’ is geen maatstaf om uit te maken wie bij ons thuishoort en wie niet. Integendeel, het veronderstelt een doelgerichte aanpak: het beste halen uit iedereen en wie faalt, trachten op te vangen.
'non multa sed multum' of niet vele dingen, maar degelijk.
Als je leert, is de juiste houding tegenover de leerstof even belangrijk als de leerstof zelf. Niet hoeveel je leert staat centraal, maar wel de manier waarop je met de leerstof omgaat. Kennen is waardevol, maar evenzeer iets intuïtief aanvoelen, scheppend verbeelden en schoonheid beleven.
'en todo amar y servir' of er zijn voor anderen.
Vroeger stonden jezuïeten er bij ons voor bekend dat ze 'leidende figuren' wilden vormen: mensen die verantwoordelijke ambten in de maatschappij bekleden, waardoor ze een positieve invloed kunnen uitoefenen. Vandaag is het doel van een sj-opvoeding niet langer een sociaal-economische elite opleiden, maar wel mensen vormen die vooropgaan in het dienen. Dienstbaarheid is waar het in onze opvoeding om gaat: zeg maar een mens-voor-anderen zijn!
Vanuit ons christelijk geïnspireerd mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:
- het unieke van ieder mensenkind,
- de verantwoordelijkheid van ieder mens voor zijn handelen,
- verbondenheid en solidariteit met anderen,
- vertrouwen in het leven (hoop),
- genieten van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is,
- openheid, respect en zorg voor mens en natuur,
- verwondering door het gewone als ongewoon te ervaren,
- vergeving kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid,
- zorgzame nabijheid en troost voor mensen in moeilijke situaties.
Wij zorgen voor een degelijk en samenhangend inhoudelijk aanbod. De uniekheid van elk kind staat voorop. Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon: hoofd, hart en handen. We brengen kinderen in contact met alle componenten van de cultuur:
- de wereld van taal en communicatie
- de wereld van het muzische
- de wereld van cijfers en feiten
- de wereld van de techniek
- de wereld van het samenleven
- de wereld van verleden en heden
- de wereld van het goede
- de wereld van zingeving
Onze opvoeding wordt gedragen door:
- onze gerichtheid op de uniekheid van ieder kind.
- de pedagogie van verbondenheid.
- de pedagogie van hoop.
hun beperkingen, hun onmogelijkheden, toch kansen hebben en begeleid kunnen worden in hun groei.
- de pedagogie van het geduld
opvoeding onmogelijk.